Branický železniční most (oficiální pojmenování mostu pochází z roku 1969), důvěrně známý jako „most Inteligence“ byl postaven v letech 1952–1955 podle návrhu arch. Z. Krušiny a V. Valouška jako 13. most v Praze. Tvoří jej patnáct mostních oblouků, každý o rozpětí 53,5 m. Celková délka mostu je 910 metrů.
Velké drama se zde odehrálo při zatěžkávací zkoušce v roce 1955, kdy málem došlo k tragédii. Příjezd lokomotiv byl totiž možný jen z chuchelské strany, a tak při rychlostní zkoušce vlak nestačil brzdit a téměř vyjel z trati. Most, původně plánovaný jako dvojkolejný, byl nakonec osazen pouze jedinou kolejí a v provozu je oficiálně od 30. května 1964 (ministr dopravy Alois Indra ale už v roce 1961 slavnostně otevřel trať Radotín – Krč – Vršovice).
Mohutná železobetonová stavba byla postavena z potu a mozolů vědců, právníků a filozofů, kteří tak měli demonstrovat sepětí inteligence s dělnickou třídou. Kromě již shora uvedených názvů se mostu také občas posměšně přezdívá „nejdelší lávka pro pěší v Praze“. Ve své době byl nejdelším dvoukolejným železobetonovým železničním mostem v Evropě.
13. července 2023 zahájila Správa železnic rekonstrukci mostu s cílem doplnění mostu o druhou kolej a rozšířit kapacitu pražského železničního uzlu. Slavnosti se zúčastnil ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Zpočátku zvládli dělníci opravu za provozu. Vlaky přestaly po mostě jezdit 10. ledna 2024, provoz po jedné koleji by měl znovu začít na v červenci 2024, plné zprovoznění druhé koleje je plánováno na podzim 2024. Objízdné trasy pro nákladní dopravu vedly po dobu rekonstrukce přes České Budějovice a přes Chomutov.
Stavba si vyžádá náklad 2,7 mld. Kč a je z 85% financována z prostředků Evropské unie. Zakázku na modernizaci získalo sdružení firem Metrostav TBR, PORR, GJW Praha a Elektrizace železnic. Kromě opravy Branického mostu zahrnuje dlouhodobá modernizace i vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově. V dosud jednokolejné zastávce na Kačerově vznikne nové 220 metrů dlouhé nástupiště. Přestup na metro a autobusy MHD zajistí nová lávka.
Zajímavosti:
- Most Inteligence (pořad Z metropole, ČT 1, 14. 10. 2023)
- Zahájení rekonstrukce Branického mostu (pořad Z metropole, ČT 1, 22. 7. 2023)
- Michael Bereň: „Most Inteligence“ neměl být nikdy oslavován. Bude mít (znovu) dvě koleje? (Pražský deník 10. 11. 2019, článek o historii mostu, bohatá fotogalerie)
- Kateřina Mázdrová: Karlův most to není (Respekt, 6. 10. 2019 – rozhovor s Martinem Štollem)
- ČT 24: Bez fanfár i beze jména: „Most Inteligence“ se režimu nehodil už v době svého zprovoznění (ct24.cz, 1. 6. 2009 podrobný článek, vzpomínky pamětníků)
- ČTK: Most inteligence v Braníku, který stavěli nepřátelé komunismu, slaví 50 let (Metro 29. 5. 2014)
- 2013 – Max Goldberg: Most Inteligence – diplomní projekt (Fakulta architektury ČVUT)
- Pomník inteligenci, dokumentární film, 2011, režie: Martin Štoll (26 minut)