V roce 1611, byly Chuchle vydrancovány vojskem Pasovského biskupa a o rok později vojskem uherského krále Matyáše, který vtrhl do české země s cílem zbavit trůnu Rudolfa II.
Další zkázu přinesla potom třicetiletá válka. „Malý a Velký Chuchel,“ jak se tehdy psalo, koupila v rámci konfiskací s řadou dalších statků a vsí v roce 1618 Anna Pfefferkonová z Otopachu. Jak je zapsáno v zemských deskách, po bitvě na Bílé Hoře byl majetek rozhodnutím konfiskační komise vrácen původnímu majiteli, tj. Zbraslavskému klášteru. To ale již obě obce drancovala vojska habsburské monarchie a jejích spojenců.
V roce 1631 obsadilo široké okolí Zbraslavi saské vojsko. Největší pohroma však přišla v roce 1634, kdy se zde usadilo vojsko švédského krále. Generál Johann Gustavson Banner, jenž měl v průběhu neúspěšného obléhání Prahy svůj štáb právě ve Zbraslavském klášteře, byl císařským vojskem zahnán. To pak opět klášter obsadilo a pokračovalo v drancování celého okolí. Rakouský generál Hatzfeld opustil klášter 23. září 1634, kdy se zase celého kraje zmocnilo švédské vojsko. To, celý klášter i okolí vypálilo a v podstatě vše srovnalo se zemí. Potřetí tudy Švédové táhli o pět let později, a to po vítězství v bitvě u Breitenfeldu. Zaznamenáno je, že nejvíce škod zde napáchal Bannerův podřízený Alfréd Wittenberg. V roce 1645 v tomto kraji řádilo císařské vojsko pod vedením generála Götze, které se vracelo z prohrané bitvy u Jankova. Naposledy zde pak Švédové prošli v roce 1648, kdy se pokusili přes Hradčany obsadit Staré a Nové Město. V témže roce končí Vestfálským mírem třicetiletá válka.
Stav obce v té době lze vysledovat z tzv. Soupisu katolíků a nekatolíků a svobodníků na panství zbraslavském ku dni 22. dubnu 1651, který pro zbraslavské panství pořídil jeho správce a úředník Jakub Szbrzinsky ze Zlaté Skály.
Malá Kuchel
Jméno | Věk | Vyznání | |
Jíra Czumrda | sedlák | 20 | katolík |
Lydmila | selka | 26 | katolík |
Anna | děvečka | 40 | katolík |
Petr Bílej | sedlák | 50 | katolík |
Anna | selka | 30 | katolík |
Kateřina | děvečka | 20 | katolík |
Celkem 6 katolíků, dále kostel je zal. Nebevstoupení Blahoslavené P. Marie, přitom záduší peněz na dluzích se nachází 40 zlatých, 9 krav, polí 50 a luk 2 strychy.
Kuchel Velká
Jméno | Povolání | Věk | Vyznání |
Lessařz | rychtář | 30 | katolík |
Dorota | manželka | 20 | katolík |
M. Nowak | 35 | katolík | |
Anna | 30 | katolík | |
Jiří Ouřad | sedlák | 30 | katolík |
Anna | selka | 35 | katolík |
Jan Wafek | sedlák | 30 | katolík |
Barbora | vdova | 70 | katolík |
Martin | služebník z ciz. pan. | 15 | katolík |
Jan Kulhavý | sedlák | 30 | katolík |
Jíra Czervenka | chalupník | 45 | katolík |
Alžběta | manželka | 50 | katolík |
Hynek | pacholek z ciz. pan. | 20 | katolík |
Barbora | podruhyně z ciz. pan. | 24 | katolík |
Kašpar Jeflerh | chalupník | 31 | katolík |
Maryana | podruhyně | 45 | katolík |
Vít Vojta | podruh | 45 | katolík |
Maryana | podruhyně | 30 | katolík |
Šimon Marek | chalupník | 36 | katolík |
Maryana | manželka | 50 | katolík |
Anna | děvečka | 15 | katolík |
Šimon Liška | sedlák | 50 | katolík |
Kateřina | manželka | 35 | katolík |
Lihart Kříž | chalupník | 40 | katolík |
Maryana | manželka | 45 | katolík |
Matěj | služebník | 18 | katolík |
Z uvedeného soupisu je patrné, že v Malé Chuchli zbyly po válce dva statky se šesti obyvateli. Podle dalšího soupisu je zřejmé, že správa byla řízena z Velké Chuchle, která měla v soupisu svého rychtáře. Žilo zde celkem 26 obyvatel v devíti staveních (rychta, 4 statky, 4 chalupy).
Ze soupisu se rovněž dočteme, že ves Chuchel „…pusta zůstává a stavení jejich na most a do ležení gen. Wittebergkera jest roznešené a na zimu ani jediné čtvrtce obilí není zaseto a dobytka žádného nemají.“
Konec Třicetileté války byl impulsem pro klášter, který podporoval obnovu svých majetků, a to nejen po stránce hospodářské, ale i architektonické a duchovní. Toto vše měl ulehčeno celkovou situací v českých zemích – období rekatolizace totiž plně odpovídalo podmínkám kláštera, který v té době zažíval nebývalý rozvoj. Již v letech 1646 a 1647 byl zde hostem císař Ferdinand III., od kterého pravděpodobně klášter získal peníze na rozsáhlou přestavbu svých budov. Z popudu císaře se také rozvíjel kult Panny Marie, které svěřil své království pod zvláštní ochranu. A právě Mariánský kult měl velký vliv na vznik a rozvoj chuchelských lázní.