3. května 1911 se uskutečnil legendární dálkový let Jana Kašpara z Pardubic do Chuchle, událost, která se zapsala do dějin českého letectví. Význam potvrzuje i fakt, že letadlo, se kterým Jan Kašpar letěl (letoun Bleriot) je trvalou součástí dopravní haly Národního technického muzea na Letné.
Ing. Jan Kašpar (1883 – 1927) pocházel z Pardubic, kde vystudoval reálné gymnázium. Zájem o techniku potvrdil tím, že ve svých 17 letech už měl svůj vlastní motocykl a zajímal se o vše, co souviselo s motory. Později se účastnil automobilových závodů, vyzkoušel jízdu na motorovém člunu a zajímal se o letectví. Se svým bratrancem Ing. Evženem Čihákem zkoušeli sestavit letadla vlastní konstrukce. Když se mu s letadlem nepodařilo vzlétnout, koupil si zmíněného Bleriota. Konkrétně šlo o typ Bleriot XI. S ním pak uspořádal několik veřejných produkcí, aby později přistoupil k dálkovým letům.
Věděl, kam letí, protože se do Chuchle přijel podívat o den dříve, aby si prohlédl, kde bude přistávat. Onoho květnového dne startoval v 6:15 ráno v Pardubicích. Vzdálenost 121 km překonal za 92 minut ve výšce asi 800 m a poblíž chuchelského závodiště přistál v 7:47 hod. Tolik data z Wikipedie.
Samozřejmě, že Kašpara zespoda jistila doprovodná vozidla a byla zajištěna služba u telefonů v městech po trase. Letadlo letělo rychle, a tak Kašpar musel na doprovod čekat. Před letadlem mu k úspěchu pogratulovali chuchelský starosta Liška a továrník Josef Prokop. Brzy dorazili Evžen Číhák s otcem Jana Kašpara. Aviatická společnost se následně odebrala do hospody U černého koně na Národní třídě a následně do kostela Nejsvětější Trojice ve Spálené ulici. Kašpar totiž přiletěl na svatbu svého kamaráda Jaroslava Langa… A letadlo? Bylo pak následující tři dny vystaveno na Žofíně, kde poutalo pozornost Pražanů.
Jan Kašpar v dálkových letech pokračoval, neméně slavným byl jeho let z Mělníka do Chuchle (6. prosince 1911). V letadle byl tehdy poprvé pasažér – redaktor Národní politiky Jaroslav Kalva. O čtyři dny později se v Chuchli konal letecký den s třemi lety, kde opět letěl Kašpar s redaktorem Kalvou. Redaktor Vilém Heinz pořídil za letu první fotografie. Při třetím letu letěl s Kristianem hrabětem Thunem, synem místodržitele království Českého, ale pro škytání motoru radši okamžitě přistál.
Chuchle byla tehdy centrem české aviatiky, nelétal zde jenom Kašpar, ale o tom zase někdy příště. Závěrem je třeba připomenout smutný osudy slavného letce. Po smrti svého otce létání načas zanechal. V době 1. světové války sloužil jako technik v leteckém útvaru, po válce krátce působil ve státní správě, a pak se pokoušel živit obchodováním s dřevem. Zadlužil se a 2. března 1927 spáchal ve své kanceláři sebevraždu.
Tip na výlet: Letecké muzeum Ing. Jana Kašpara v Pardubicích (muzeum bylo otevřeno v roce 2018 a zaměřuje se na osudy slavného letce, k vidění je funkční replika slavného Blériotu)
Tip na výlet: Národní technické muzeum v Praze (v dopravní hale je vystaven originální stroj Blériot, na kterém přiletěl Jan Kašpar do Chuchle, v expozici je řada zmínek o naší obci)