První hasičské auto bylo z mlékáren

Už při svém vzniku v roce 1893 získal Sbor dobrovolných hasičů ve Velké Chuchli od obce čtyřkolovou stříkačku, přenosnou stříkačku, 18 plechových košů na vodu, 4 plátěné koše, 4 dvouhákové žebříky, 27 pracovních oděvů a další drobnou výzbroj. V průběhu let se hasičská výzbroj a výstroj zdokonalovala a to nejen v souvislosti s vývojem techniky ale i různými administrativními rozhodnutími (např. připojení Velké Chuchle k hlavnímu městu Praze, vznik městské části Praha – Velká Chuchle, vznik Jednotky Sboru dobrovolných hasičů) a v neposlední řadě i krizovými situacemi, ve kterých hasiči zasahovali (např. povodně).

V roce 1911 získal sbor tři podpažnice neboli berlovky, hasičská stříkačka už byla v té době nefunkční. Nové se chuchelští dobráci dočkali až v roce 1934, kdy byla zakoupena dvoukolová motorová stříkačka v hodnotě 18 tisíc Kč. Zajímavé je, že v době hospodářské krize si na ní sbor vypůjčil částku 13 tisíc Kč. Předána veřejnosti byla o rok později (18. srpna 1935) v souvislosti s odhalením pomníku bratru Vorlíčkovi na chuchelském hřbitově.  O čtyři dny později byl zakoupen automobil pro dopravu mužstva a stříkačky od Radlické mlékárny v hodnotě 3 800 Kčs který později po rekonstrukci v hodnotě 1 500 Kčs sloužil jako sanitní vůz, se kterým se od roku 1936 jezdilo na dostihové závodiště (sloužil zde jako sanitka pro první pomoc při úrazech jezdců). Automobil sloužil hasičům ještě několik let po válce.

Až v roce 1974 byl sboru přidělena cisternový vůz značky „ZIL“. Po třech letech byl však odstaven z provozu pro poruchu řízení a velkou spotřebu benzínu. Od pražského požárního útvaru byl následně sboru propůjčen hasičský vůz Sachsenring, ten ale nebyl cisternou, kterou sbor  nutně potřeboval.  Po dlouhých jednáních byl v roce 1979 sboru přidělen vůz Škoda Trambus v roce 1980 následně i stříkačka PPS 12. Hasiči tuto techniku využívali dlouhá léta, pumpovali s ní průběžně zatopené sklepy při přívalových deštích, ale také doplňovali nádrže na vodu na místním hřbitově.

K významným změnám v technickém vybavení sboru došlo až několik let po sametové revoluci, kdy nejprve hasiči využívali cisternový vůz Tatra a od roku 1995 dlouhá léta LIAZ CAS 25. Jako zajímavost lze uvést, že v roce 1997 získal z dotace magistrátu svůj první počítač, křovinořez, dále sadu soutěžních hadic včetně proudnic a čtyři nepromokavé kabáty. V roce 2001 získali do vybavení dva pagery. Podstatné bylo další vylepšení výstroje a výzbroje po povodni v roce 2002. Sbor získal např. elektrocentrálu (2003), radiostanici a motorový člun (2005), dýchací techniku (2008), přívěs na motorový člun, vysavač na bodavý hmyz, automobil Ford tranzit (2012),  zásahový vůz CAS32 TATRA T815 (2020).  V roce 2024 vůz LIAZ nahradil zásahový vůz Mercedes Atego CAS20 (2024). Sbor vůz získal převodem od HZS Praha. Techniku hasiči neustále obměňují a doplňují, dle potřeb a aktuálních požadavků. V současné době mají např. elektrocentrály, plovoucí čerpadla, ponorná čerpadla, motorové pily, dýchací techniku, batoh na zásah v nepřístupném lesním terénu a nově záchranářský paddleboard a dva suché obleky pro zásah na vodě a ledu. Snahou hasičů je získat do výbavy opět motorový člun.

Mgr. Tomáš Hromádka

Kronikář městské části Praha – Velká Chuchle

 

„Vzhledem k tomu, že plníme stejné úkoly jako profesionální jednotky Hasičského záchranného sboru (viz pohotovosti v době covidu a dalších mimořádných událostí), musí být i naše vybavení srovnatelné s vybavením členů HZS. Každý člen Jednotky Sboru dobrovolných hasičů je tedy také vybaven kompletním zásahový oděvem včetně helmy, zásahové obuvi a dalšího příslušenství.“

Sbor dobrovolných hasičů Velká Chuchle

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je Tomáš Hromádka. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *