160 let železnice v Chuchli

14, července 2022 uplynulo 160 let, kdy Malou a Velkou Chuchlí projel první vlak.

O vybudování železniční trati mezi Prahou a Plzní se uvažovalo na konci první poloviny 19. století, realizace však dostala jasné obrysy v padesátých letech, kdy byla podepsána smlouva mezi habsburskou monarchií a Bavorskem.

V roce 1856 bylo již jasné, že trasa povede do města Furth im Wald – ze Smíchova přes Plzeň a Domažlice, přičemž o železničním spojení Smíchova s Prahou se zatím nejednalo. Po mnoha jednáních se realizace stavby ujali bratři Kleinové a českobudějovický podnikatel Vojtěch Lanna.

Stavět se začalo na jaře 1860 směrem od Bavorska, úsek do Plzně byl otevřen v roce 1861.  V témže roce byla zahájena stavba trati z Plzně do Prahy. Vážným problém byl ale výkup pozemků na Smíchově, kde majitelé pozemků požadovali mnohem vyšší cenu než obvyklou. Hrozilo vyvlastnění pozemků. Stavba se nevyhnula problémům – odstřelování skal mezi Zlíchovem a Chuchlí, na jaře 1862 došlo na Berounce k povodni, při které byl poškozen pilíř mostu v Mokropsech. Na úřady docházely stížnosti, mj. z Chuchle i ze Zbraslavi, kterou trať minula.

Z nedokončeného nádraží České západní dráhy (jak se oficiálně železnice jmenovala) tak vyjel 14. července první vlak. Nechyběly proslovy, ceremonie. Jen přítomní nebyli žádní čeští politici, protože vztahy mezi Vídní a Prahou byly tou dobou napjaté.  Jednokolejnou trať obsluhovaly dva páry osobních vlaků.

Tomáš Hromádka

kronikář městské části Praha – Velká Chuchle

Výročí bylo na internetu připomenuto několika články:

Milan Dolejší: Česká západní dráha je tratí snů o Západu, pohádek, ale i nenaplněných vizí. Z Plzně do Prahy jezdí vlaky 160 let (Česká televize, 14. 7. 2022

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je Tomáš Hromádka. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *