14, července 2022 uplynulo 160 let, kdy Malou a Velkou Chuchlí projel první vlak.
O vybudování železniční trati mezi Prahou a Plzní se uvažovalo na konci první poloviny 19. století, realizace však dostala jasné obrysy v padesátých letech, kdy byla podepsána smlouva mezi habsburskou monarchií a Bavorskem.
V roce 1856 bylo již jasné, že trasa povede do města Furth im Wald – ze Smíchova přes Plzeň a Domažlice, přičemž o železničním spojení Smíchova s Prahou se zatím nejednalo. Po mnoha jednáních se realizace stavby ujali bratři Kleinové a českobudějovický podnikatel Vojtěch Lanna.
Stavět se začalo na jaře 1860 směrem od Bavorska, úsek do Plzně byl otevřen v roce 1861. V témže roce byla zahájena stavba trati z Plzně do Prahy. Vážným problém byl ale výkup pozemků na Smíchově, kde majitelé pozemků požadovali mnohem vyšší cenu než obvyklou. Hrozilo vyvlastnění pozemků. Stavba se nevyhnula problémům – odstřelování skal mezi Zlíchovem a Chuchlí, na jaře 1862 došlo na Berounce k povodni, při které byl poškozen pilíř mostu v Mokropsech. Na úřady docházely stížnosti, mj. z Chuchle i ze Zbraslavi, kterou trať minula.
Z nedokončeného nádraží České západní dráhy (jak se oficiálně železnice jmenovala) tak vyjel 14. července první vlak. Nechyběly proslovy, ceremonie. Jen přítomní nebyli žádní čeští politici, protože vztahy mezi Vídní a Prahou byly tou dobou napjaté. Jednokolejnou trať obsluhovaly dva páry osobních vlaků.
Tomáš Hromádka
kronikář městské části Praha – Velká Chuchle
Výročí bylo na internetu připomenuto několika články: